Kde brát e-maily a dělat to čistě i dle zákona?

23.9.2015 Best practiceZákon

Hledali jste všude. Nadzvedávali listy i kameny. Šplhali na vrcholky hor, potápěli se i na dno moří. Prošli pouští i asijským trhem. Ale na tu vysněnou databázi příjemců jste nikde nenarazili. Tak kde se teda bere? Kde jí koupit, kde ji najít, nebo kde ta databáze roste?

To nejpodstanější hned na začátek - E-maily se nekupují.

Zopakujeme to: E-MAILY NEKUPUJEME!

Proč se e-maily nekupují? Hlavní důvod je ten, že zakoupenou databází příjemců nelze legálně použít pro rozesílání obchodních sdělení.

Pojďme to ale trochu rozvést, protože je velmi pravděpodobné, že se setkáte s někým, kdo bude tvrdit pravý opak. Nejprve to nejpodstatnější:

Důvodů ale může být více, například a zejména:

  • Pokud se příjemce vašeho spamu bude v budoucnu rozhodovat mezi nákupem u vás a u vaší konkurence (která mu spam neposlala), zvolí si vaši konkurenci.
  • Spamováním nic nezískáte. Každý uživatel e-mailu je již nyní přehlcen obrovským množstvím pošty a každé další zaslání nevyžádaného e-mailu nepovede k touze nakoupit zrovna u vás.
  • Úřad na ochranu osobních údajů sice pracuje na oko pomalu, ale pracuje. A výše udělených pokut není malá.
  • Pokud by vás náhodou netrápila vysoká pokuta od ÚOOÚ, tak by vás rozhodně mělo trápit vědomí, že rozesíláním nevyžádaných obchodních sdělení ubližujete především sami sobě. Ničíte si vlastní pověst a poškozená reputace je jen velice obtížně a zdlouhavě napravuje.

TIP: Věděli jste, že mezi obchodní sdělení patří i PFko? Takové přání k novému roku je totiž považováno za sdělení k podpoře image (brandu), a tím pádem je odeslání i tohoto sdělení regulováno zákonem č. 480/2004 Sb.

Jak ale dělat e-mailový marketing, když si nelze koupit databázi?

E-mailový marketing a databáze koupená (nalezená, ukradená, posbíraná z veřejně dostupných zdrojů atd.) nejdou dohromady. Databázi si musíte nejprve sami vytvořit, pečlivě a správně získat e-maily lidí, kteří mají přímo zájem dostávat právě ta vaše obchodní sdělení. A co navíc, mít všechny takto posbírané e-maily potvrzené.

Kde se bere kvalitní databáze

Základ všeho – motivace

Nebuďte lakomí, nemůžete jenom brát (e-mailové adresy a souhlasy k jejich využití), musíte i dávat. Jakoukoli přidanou hodnotu, která bude pro příjemce natolik zajímavá, že vám za ní dá svůj e-mail.

  • Slevové kupony
  • Hodnotné informace, rady a návody
  • Vzorky zdarma
  • Výhry v soutěži
  • Aktuální informace

Nejjednodušší cesta - sběr kontaktů na webu

Umístěte si na svůj web formulář pro sběr kontaktů (přihlášení k odběru newsletteru, novinek, nabídek, atd). Výzva k registraci by měla být dostatečně vidět, ale zároveň by příjemci neměla překážet a rušit ho (když nového návštěvníka překvapíte hned po vstupu pop-up oknem překrývajícím celý obsah webu, s největší pravděpodobností zase odejde). Nezapomeňte také u výzvy k registraci dostatečně uvést důvod, proč je pro návštěvníka vašeho webu přínosem vám sdělit svůj e-mail.

Nezapomeňte, že požadavek na ověření zajišťuje to, že můžete získat souhlas a zároveň mít jistotu, že vám do formuláře nenapsal někdo zcela cizí e-mail. Dělá se to tak, že přihlášení k odběru je potvrzováno přes e-mail s ověřovacím odkazem. Pak budete mít jistotu, že vlastník e-mailu skutečně potvrdil přihlášení a nebudete se muset bát ÚOOÚ.

Dnes hodně podstatné - sociální sítě

Mít tisíce fanoušků na firemním profilu na sociální síti je sice fajn, ale e-mailové adresy, včetně souhlasu se zasíláním obchodního sdělení, ze svých „fandů“ od (například) Facebooku nedostanete. Je tedy na vás je dostatečně nalákat na váš web, kde od nich opět metodou „něco za něco“ získáte e-mailovou adresu a souhlas.

Off-line sběr kontaktů

Ani off-line svět není pro sběr e-mailových kontaktů do truhly k zahození. Můžete třeba využít potenciálu návštěvníků svých kamenných prodejen a nabídnout jim přidanou hodnotu za sdělení e-mailové adresy. Nezapomínejte ale na to, že udělený souhlas příjemce musíte doložit (např. vyplněná „slevová kartička“ s uvedeným souhlasem a podpisem příjemce).

Věděli jste, že předání vizitky v žádném případě neznamená, že vám vlastník vizitky udělil souhlas se zasíláním obchodních sdělení? Vizitka sama o sobě udělení souhlasu neprokazuje.

Nezapomínejte ani na stávající zákazníky

Máte již zákazníky, kteří od vás v minulosti zakoupili nějaké vaše zboží či služby? Výborně, jejich e-maily můžete využít. V tomto případě navíc máte velkou výhodu v dostupnosti relevantních informací, které již o svých zákaznících víte (jméno, adresa, datum posledního nákupu, zakoupené zboží, atp.). Kampaně pak můžete pěkně personalizovat a cílit.

Kvalitní databáze vyžaduje údržbu

Nezapomeňte na několik dalších drobností, které vám umožní mít databázi kvalitní, tedy zejména aktuální. Ze zákona je například dáno, že musíte umožnit odhlášení, zároveň je to ale nástroj jak mít jistotu, že své e-maily posíláte opravdu jenom lidem, kteří o ně skutečně mají zájem.

Hlídejte si také pečlivě, aby vaše databáze neobsahovala e-maily, které již neexistují. Takové je potřeba vyřazovat, bude vás to pouze stát peníze a čas. A pokud dokážete i hlídat, který z příjemců je aktivní (čte, otevírá, proklikává), tak vám to může pomoci k ještě lepší databázi. Ale to už je na případně jiný, podstatně delší příběh.