Kvalita seznamu e-mailů je nejvyšší priorita e-mail marketérů

13.2.2017 Best practiceAnalýza

E-mailový marketing je jedním z nejefektivnějších nástrojů internetového marketingu, zejména tam, kde máte zájem o konverzi, ať už na přímý prodej produktů či služeb, či jiné formy. Základem správného e-mailingu je ale vždy kvalitní databáze příjemců, protože jen s kvalitní databází dosáhnete požadovaných výsledků.

Informace z výzkumu americké Direct Marketing Association například ukazují, že návratnost investic z e-mailového marketingu je 38 dolarů na jeden dolar vynaložený, jedna z pěti společností dokonce udává návratnost 70:1. To, že úspěšná kampaň bývá pro marketéry ale často oříškem, potvrzují informace z  průzkumu od společností Delivra a Ascend2. Většina z marketérů (70 %) uvádí, že nejdůležitějším cílem pro úspěšnost kampaní je zvýšit kvalitu e-mailových adres a není to jediné, s čím se marketéři potýkají.

51 % navíc uvádí, že je nejvíce brzdí nedostatečně efektivní strategie práce s databázemi, nevyčištěnou databázi jako bariéru uvedlo 39 % dotazovaných a pouze o dvě procenta méně uvádí nedostatečnou segmentaci.

Jak získat kvalitní seznam příjemců?

Kvalitní databázi určitě nezískáte nákupem od jiného subjektu, protože její použití by bylo v rozporu se zákonem. Vlastní databázi je třeba si vybudovat. Ze statistik vyplývá, že kampaň rozeslaná i na několik málo stovek příjemců z vlastní kvalitně vybudované databáze, dosáhne daleko lepších výsledků než kampaně zaslané na desetitisíce adres získaných bez jasné strategie.

Budování databáze

Pokud vlastní databázi nemáte, začněte na ní co nejdříve pracovat. Prvním krokem může být umístění přihlašovacího formuláře pro odběr newsletteru na váš web. Získáte tak nejrelevantnější seznam příjemců.

Vedle toho pořádejte ankety - ptejte se lidí na jejich názory a odměňte je za to. Vyhlašujte soutěže nebo hry, prostřednictvím kterých můžete kontakty získat. Nabídněte svým návštěvníkům webu zajímavý dárek, slevový kupón nebo něco navíc, aby měli důvod se zaregistrovat. Poskytněte registrovaným čtenářům unikátní informace. To vše jsou metody, jak velmi snadno získat kvalitní seznam příjemců za nízké náklady. Někdy se může jednat o dlouhodobější proces, ale určitě se vyplatí.

Pokud nemáte dostatečné množství návštěvníků na webu, využijte jiných forem internetového marketingu pro jejich přilákání. Velmi dobře fungují speciální kampaně, ankety a hry na sociálních sítích, skrz které přesměrujete lidi na web a přihlášení se k e-mailu.

Nákup databáze

Kupovat databázi může jenom začátečník, který neví, že porušuje zákon, nebo ten, komu na tom nezáleží - spammer. K tomu, abyste mohli odesílat marketingová sdělení, potřebujete souhlasy příjemců se zasíláním obchodních sdělení. Souhlas příjemce je ze své podstaty nepřenositelný a tudíž jakákoliv koupená databáze nemá žádnou praktickou hodnotu. Nevěřte obchodníkům, že se jedná o adresáty, kteří poskytli souhlas, neboť i pokud by tomu tak bylo, tak tento souhlas neposkytli vám.

Jaké další nástrahy v případě nákupu databáze na vás čekají?

  • Spustíte černou komunikaci o své značce.

  • Důvěryhodní poskytovatelé e-mail marketingu s vámi nebudou chtít spolupracovat, protože nejen že ničíte svou reputaci, ale i jejich.

  • Z nakoupené databáze oslovujete úplně cizí lidi, kteří vás neznají a vy neznáte je. Jsou to lidi, kteří nikdy neprojevili zájem o vaše produkty. Myslíte, že zrovna na vaši kampaň zareagují?

  • A to nejdůležitější na konec. Rozeslaný e-mail na zakoupenou databázi pravděpodobně ani nedorazí do schránky příjemce. Masové rozesílání e-mailů z nové domény bude totiž podezřelé a zpráva kvůli spamovým filtrům poputuje rovnou do nevyžádané pošty. Pamatujte - nedoručený e-mail neprodává.

S příjemci dále pracujte

Po rozeslání první (ale i všech dalších) e-mailové kampaně, je třeba s databází příjemců pracovat. Naslouchejte jim, komunikujte s nimi, pokud možno individuálně - personalizujte obsah sdělení. Umožněte jim nastavit odebírání témat nebo informací, které je skutečně zajímají. To vše předurčuje budoucí kampaně k nejlepším výsledkům.

Co se zákazníky, kteří se kdysi přihlásili k odebírání newsletterů, ale od té doby ani jeden z nich neotevřeli? Reaktivujte je. Reaktivační kampaň ovšem nebývá jednorázovou událostí, takže zkuste krok za krokem zaujmout svého zákazníka. Napište mu, že vám chybí, pošlete dotazník se žádostí o zpětnou vazbu nebo mu zkuste nabídnout slevu na váš produkt. V tuto chvíli není ještě nic ztraceno a tento kontakt má větší cenu než kontakt nový.

Nezapomínejte. Primární cíl e-mailového marketingu je především v budování dlouhodobého vztahu se zákazníkem.