Seznam.cz a jeho nová pravidla hromadné pošty

1.4.2015 Novinky

Snížení objemu spamu ve schránkách příjemců a zlepšení jejich orientace v příchozí poště – to je obecný cíl všech poskytovatelů e-mailových služeb. Ani český Seznam.cz Email není výjimkou, a proto zavedl vítané změny ve své antispamové politice. Změny, které se mohou dotknout jak příjemců, tak odesílatelů hromadných zpráv. Ale obou stran ve výsledku pozitivně. Jaké změny tedy na Seznam.cz Email nastaly a jaký to má efekt?

Povinné vyžadování DKIM

Seznam.cz Email začal nově vyžadovat, aby každý příchozí hromadný e-mail obsahoval platný podpis DKIM, v opačném případě bude příchozí e-mail vyhodnocen jako spam. Jedná se o elektronický podpis odesilatele v hlavičce e-mailové zprávy, který umožňuje jasnou identifikaci a tudíž prokazatelnou odpovědnost za odeslaný e-mail. Proto také podpisy DKIM podporuje Mailkit již několik let a automaticky vkládá podpis do všech odchozích zpráv.

DKIM již dlouhou dobou vyžadují i zahraniční poskytovatelé freemailových služeb (Gmail, Yahoo, Outlook.com, AOL a další) pro zajištění doručování hromadné pošty, ale i jako podmínku pro poskytnutí zpětné vazby o chování příjemců pomocí FBL (feedback loop). Seznam byl jedním z posledních poskytovatelů, který doposud DKIM podpisy u obchodních sdělení nevyžadoval, ale již před více než rokem podmínil digitálními podpisy svou službu FBL. Každý profesionální poskytovatel emailingových služeb tak musel již od loňského roku své zprávy digitálně podepisovat, aby mohl získávat zpětnou vazbu od Seznamu.

Pokud pro rozesílání svých hromadných sdělení používáte Mailkit či jiný profesionální emailingový nástroj, tak se stran těchto změn nemusíte ničeho obávat, ani nic řešit, protože se o to profesionální nástroj postará za vás.

Složka Hromadné

Další změnou na Seznam.cz Email je zavedení složky příchozích zpráv s názvem Hromadné, kam nyní automaticky vkládá všechny příchozí hromadné zprávy (obchodní sdělení). Třídění zpráv do složky Hromadné je obdobou chování Gmailu, který má různých složek pro hromadné zprávy dokonce několik.

Automatickému zařazení vašich newsletterů do Hromadné složky se nijak nevyhnete. Jakékoli pokusy o obcházení těchto automatických filtrů vedou k zablokování ze strany Seznamu a řazení mezi spam, a proto je jakákoli podobná aktivita velmi krátkozraká. Jediný způsob, jak se váš hromadný e-mail přesune ze složky Hromadné do složky Příchozí pošty je ten, kdy danou zprávu přesune sám příjemce – a to z toho důvodu, že ho zpráva zajímá.

Statistiky u uživatelů emailingové aplikace Mailkit však ukazují, že u společností, které se svými příjemci komunikují pravidelně a dávají si záležet na tvorbě kvalitních obchodních sdělení, byl v prvních týdnech po zavedení složky Hromadné na Seznamu vidět jen 10-15% pokles v hodnotě open-rate. Oproti tomu u firem, jež komunikují nárazově, svá e-mailová sdělení nemají kvalitně připravené a nedávají si záležet na cílení svých kampaní, byl zaznamenán pokles hodnoty open-rate dokonce až o 70-80 %. V současné době – několik týdnů po zavedení složky Hromadné a po té, co si na danou složku uživatelé e-mailu na Seznam začali zvykat – je vidět opětovná stoupající tendence open-rate těch zpráv, na kterých si jejich tvůrci dávají záležet.

Jaký je cíl a efekt těchto změn?

Seznam se jako majoritní hráč na českém trhu léta potýkal s nájezdy spammerů a novinky v boji proti spamu z posledních dvou let jsou jednoznačně krokem k lepšímu. Z interních statistik víme, že open-rate příjemců používajících e-mail Seznamu je dlouhodobě výrazně nižší než u konkurenčních služeb, a proto věříme, že tyto změny naopak přinesou zlepšení výsledků.

Jaká je tedy rada? Věnujte se kvalitě vašich kampaní, dávejte si záležet na jejich personalizaci i cílení na ty správné příjemce a rozesílejte svá sdělení v takové formě, aby byla pro příjemce zajímavá. Jen tak si váš e-mail příjemci najdou a zareagují na něj přesně tak, jak je pro vás žádoucí.